PBS
Positive Behavior Support op IKC Remigius
Rust, regelmaat, ruimte en veiligheid spelen op IKC Remigius een belangrijke rol. Aan de leerlingen wordt de ruimte geboden om verantwoordelijkheden op zich te nemen en initiatieven te ontplooien. Door samen te leren en samen te spelen worden kinderen meer zelfverzekerd en weerbaar. Ze leren elkaar te accepteren en respecteren. Ieder kind doet er toe.
Ons motto is: samen voor elkaar. Vanuit een veilige omgeving kunnen kinderen zich ontplooien. Daarom willen wij als school gewenst gedrag aanleren, stimuleren en belonen om een gezonde sociale omgeving te scheppen waardoor kinderen beter presteren. We spreken gedragsverwachtingen naar de kinderen uit waardoor het corrigeren vermindert en de effectieve leertijd groter wordt.
PBS richt zich niet alleen tot in de school, maar ook tot de hele schoolomgeving. Dus niet alleen in de klas, maar ook in de gangen, op het schoolplein en bij activiteiten buiten school worden kinderen aangemoedigd positief gedrag te laten zien. Dit wordt beloond door zowel de leerkrachten als de conciërge op het schoolplein, de hulpouder / verzorger in het documentatiecentrum, de overblijfouder in de kuil en de pedagogisch medewerkster van de buitenschoolse opvang.
PBS biedt een goede basis voor het gebruik van andere gedragsprogramma´s, zoals Taakspel.
Wetenschappelijk onderzoek in de Verenigde Staten en Noorwegen heeft aangetoond dat PBS positieve effecten heeft op de leerprestaties en het welbevinden van kinderen en leerkrachten.
De kern van PBS
- Schoolbrede aanpak vanuit gedeelde waarden
- Voor alle leerlingen en schoolmedewerkers
- Basiswaarden van de school vertaald naar prosociaal gedrag
- Veilige, positieve leeromgeving
- Structurele bekrachtiging van gewenst gedrag
- Duidelijke consequenties voor ongewenst gedrag
- Gedragsregistratie en sturing op gedrag
- Actieve samenwerking met de ouders en verzorgers
- Begeleiding door PBS-coach
- Borging door kwaliteitssysteem en onderzoek
Meer informatie over PBS vindt u in onze IKC Gids